Den første tiden i barnehage

Når barnet starter i barnehagen for første gang eller har gått i en annen barnehage og skal begynne i Teie Kirkes barnehage, er det kanskje en del ting dere lurer på. Litt informasjon kan da være aktuelt.

Velkommen til oss.

Den første tiden i barnehagen er en viktig tid for barnet og dere. Trygge foresatte skaper trygge barn.  Selv om barnet står i høysetet, er vi opptatt av at dere skal oppleve det første møte med barnehagen som godt.

Tilvenning i barnehagen

Tilvenning til barnehage er individuellt, spennende, sårbart og noe nytt. Tett dialog i oppstarten er derfor meget viktig. Ring oss gjerne etter at dere har gått fra barnet, for å høre litt om hvordan det gikk.

Dere vil få en tilknytningsperson og en oppstartssamtale med pedagogisk leder der dere kan si litt om forventninger til barnehagen  og stille oss spørsmål dere lurer på.

Vi ønsker også at dere og barnet kan bli kjent med barnehagen før barnet begynner her, ved at dere kan komme på besøk.

Foreldrekontakt

Den daglige dialogen er viktig, det er ofte da vi utveksler små beskjeder angående barnet. I tillegg har vi foreldremøter, foreldresamtaler minst 2 ganger i året, felles arrangementer og temakvelder er også mulig. Det er et S.U.,samarbeidsutvalg, i barnehagen som består av styrer, to foreldrerepresentanter, to representanter fra personalet, og en fra eier.

Ønsker dere som foreldregruppe å arrangere treff, temakvelder eller annet kan dere gjerne låne barnehagen til det.

Dagsrytmen i barnehagen

Dagsrytmen er ganske lik på begge avdelinger, da vi samarbeider på tvers av avdelingene er dette godt for barna, rammene rundt samling og måltid er gjenkjennbare for alle.

• Kl 07.15             Barnehagen åpner
  • Kl 07.30-08.30   Frokost for de som ønsker det
  • Kl 09.30-11.00   Samling/ aktiviteter/ tur
  • Kl ca 11.00         Lunsj - deretter soving/ utelek/ aktiviteter
  • Kl 14.30             Ettermiddagsmåltid
  • Kl 16.30             Barnehagen stenger

Kl 09.30 - 14.00 kalles kjernetid, det er innenfor denne tiden de fleste planlagte aktiviteter foregår. Vi tar også spontane turer eller aktiviteter. Da henger det lapp med informasjon om hvor vi er. Gi gjerne beskjed hvis dere leverer senere enn kl 09.30.

Nettvett

Teie Kirkes barnehage er på facebook og har hjemmeside. Disse brukes som informasjonssider om hva som skjer eller har skjedd. Vi legger ikke ut informasjon om barna på disse sidene. Det er viktig for alle parters sikkerhet at heller ikke dere deler bilder og personalig informasjon om andre enn eget barn på nett.

Flere spørsmål?

Er det noe dere lurer på så bare ring oss eller ta en tur innom. Styrer har kontor i andre etasje - døren er åpen.

Velkommen