Marihøna

Marihøna er en avdeling for barn mellom 1-3 år, i år er det er 12 barn på Marihøna.

For de yngste barna i barnehagen er det å få en trygg og god start, bli kjent med personalet og andre barn det viktigste. Uten trygghet er det vanskelig å leke, lære- og utvikle seg. Barnehagen er barnas sted, og de har krav på en hverdag der de blir sett, hørt og anerkjent for den de er. På Marihøna er det primærbehovene og trygge, daglige rutiner som preger mye av hverdagen. I disse situasjonene skapes grobunn for gode relasjoner og deltakelse i fellesskapet.

Når barnet begynner i barnehagen, får det tett oppfølging og hjelp til å oppleve tilhørighet i gruppen, noe som er med å skape trygghet for barnet til å leke, utforske og lære i nye omgivelser. Gjennom utforskning, iakttakelser og aktiviteter lærer barna å kjenne seg selv som et eget individ og som del av en gruppe.

Det legges inn mye tid for spontane opplevelser, kos og latter på avdelingen.

Trygghet, nærhet og omsorg er sentrale elementer på Marihøna.