Velkommen til Teie Kirkes barnehage!

Barnehagen vår ligger sentralt plassert midt på Teie torg, med Teie kirke som nærmeste nabo. Nærmiljøet vårt består av både by, skog og strand, noe som gir grunnlag for spennende turer og mange felles opplevelser.

Teie kirkes barnehage er en to-avdelings barnehage med 30 plasser, den eies og drives av Færder Kirkelige Fellesråd

Marihøna har 12 barn i aldersgruppen 0-3 år og Sommerfugl har 18 barn i alderen 3-5 år.

Vi har utvidet kristen formålsparagraf (barnehageloven §1a). Siden vi har utvidet kristen formålsparagraf står vi friere i forhold til formidling av kristendommen. Opplæring til tro er hjemmets ansvar, vår oppgave er å formidle den tro og den kulturarv som kirken representerer.

Vårt satsningsområde er livsmestring og helse. Vi mener at barnehagen er en del av barnets livsløp, og at vi kan bidra til å bygge en robust grunnmur for barnet i samarbeid med hjemmet. I barnehagen skal vi gi barna opplevelsen av at de klarer mye selv, og vi skal gi dem troen på at det de ikke klarer alene, det klarer de med litt hjelp. Måten barn blir møtt på er viktig for opplevelsen av seg selv. Vi i personalet jobber med å være autoritative voksne for barna. Det vil si trygge, tydelige, varme og forutsigbare. Vi møter barna med varme og respekt, samt forståelse for deres opplevelse Vi skal fokusere på det som gjør oss friske, og holder oss friske.

Barnehagen drives i samsvar med de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, retningslinjer og vedtekter for barnehagevirksomhet. Departementet har fastsatt en felles nasjonal rammeplan for alle barnehagene. Rammeplanen gir retningslinjer for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen har også utvidet kristen formålsparagraf som et supplement til barnehagelovens formålsbestemmelse.

I følge Rammeplan for barnehager skal alle barn få erfaring med syv fagområder:

• Kommunikasjon, språk og tekst
  • Kropp, bevegelse, mat og helse
  • Kunst, kultur og kreativitet, natur
  • Miljø og teknologi
  • Antall, form og rom,
  • Etikk, religion og filosofi
  • Nærmiljø og samfunn

Arbeidet med fagområdene vil tilpasses barnas alder, interesser og gruppens sammensetning. Fagområdene er gjennomgående hele året og flettes i hverandre inn i aktivitetene vi gjør.

Vår visjon for barnehagen er: Den lille barnehagen med det store hjertet - med de kristne grunnverdiene i sentrum