Vi ser barnets utvikling som et aktivt samspill mellom forutsetninger og det miljøet det vokser opp i. Når vi ansatte er vare for barnas innspill, ønsker og behov, både kroppslige og verbale, sikrer vi barnas medvirkning i hverdagen. Gjennom arbeidsmetodene våre skaper vi en hverdag rik på opplevelser og gode øyeblikk for barna. Humor og glede farger mye av kommunikasjonen i barnehagen
For at alle barn skal få utfordringer ut i fra deres utgangspunkt og alder, deles barnegruppene, minst en dag i uken, inn i aldersinndelte aktivitetsgrupper. Dette kan være delte samlingsstunder, formingsaktiviteter, språkgrupper og lekegrupper. Vi ser også at slike grupper er fine rammer for å danne gode relasjoner hos barna
De eldste barna i barnehagen kaller vi for Superagenter. Det siste året i barnehagen vil vi gi barna gode opplevelser i gruppa, utvikle fellesskapet og gi alderstilpassete oppgaver de kan oppleve mestring ved.
Færder kommune har laget en egen plan for overgang mellom barnehage og skole, som vi følger. Denne skal sikre at alle barn møter til skolestart med noen av de samme ferdighetene, og de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen.